Výcvik koně pro show a film
Výcvik koní pro film je velice specifická oblast. Pojďme si přiblížit, co vlastně kůň při natáčení dělá a jaké jsou požadavky kladené na filmového koně. Pro pochopení celé problematiky je nutné říct, že filmoví koně se dělí do několika skupin podle nároků, které jsou na ně kladeny. Koně rozdělujeme na komparsní, kaskadérské a koně pro herce.
Komparsní koně
Na nejnižším stupínku jsou koně komparsní. To jsou ti, kteří se v záběru pohybují někde ve druhém, třetím plánu a jejich práce je vytvářet pohyb ve vzdáleném pozadí, na horizontu, zkrátka budit dojem, že je záběr plný jezdců. Nejčastěji se používají při natáčení bitev, přesunů armád, doprovodech atd.
U těchto koní se nepočítá s tím, že jsou schopni zvládat větší rušivé vlivy či snad mít schopnosti koně kaskadérského, nicméně to v žádném případě neznamená, že v komparsu si může zahrát jakýkoli kůň, kterého jsme poprvé vzali z ohrady. Musí být „řiditelní“ a zvladatelní a musí být schopní stát na místě delší dobu.To z toho důvodu, že 80 % času natáčecího dne se čeká.
Pro většinu jezdců na komparsních koních je maximem řídit koně jednou rukou, ve druhé držet zbraň nebo vlajku a udržovat požadovaný směr a rychlost jízdy a při ukončení záběru bezpečně zastavit. Z logiky věci také vyplývá, že za jeden filmovací den jsou nejméně placeni.
Koně kaskadérští
Jak již název napovídá, na tomto koni sedí člověk, jehož práce je vysoce specializovaná – kaskadér. Nároky kladené na kaskadérského koně a jeho výcvik se diametrálně liší od nároků kladených na koně komparsního.
Výcvik kaskadérského koně pro film je složitým a dlouhodobým procesem, na jehož konci stojí kůň, který bez obtíží zvládá intenzivní rušivé vlivy, které na něj čekají při natáčení - oheň, hluk, výstřely, vlajky, pohyb osob, neznámé předměty atd.
Koně pro herce
Tito jsou vybírání z řad koní pro kaskadéry, jen musejí být co nejklidnější a maximálně ovladatelní, protože ne každý herec je zároveň dobrým jezdcem. Takovýto kůň nese na svých zádech doslova celý film, protože například zlomená noha hlavního představitele po pádu z koně může znamenat ohrožení celého projektu.