Naučte se jezdit na koni

Hlavním zaměřením je přiježdění a výcvik koní i pokročilá práce s koňmi. Základem je individuální přístup a úprava výcviku podle momentálních schopností a potřeb jezdce i koně.

Dámské sedlo – historie ve zkratce

Pouze v dámském sedle jezdí skutečná dáma, pouze dámské sedlo s bočním sedem zdůrazní ženskost jezdkyně, pouze dámské sedlo dává ženě ten pravý půvab při jízdě na koni...

Dámské sedlo - Foto

Prvopočátky používání a výroby dámských sedel se datují do hluboké minulosti. Již na přelomu 9. a 10. století se objevují sedla určená výhradně pro ženy. Svým tvarem sedlo připomínalo sedátko se stupátkem (zvaným planchette), které sloužilo jako opěra pro nohy. Žena v sukni, která nechtěla jet rozkročmo, seděla na koni bokem, tedy kolmo na směr jízdy. Koně musel vést podkoní...

Prvního zásadního vylepšení se dámské sedlo dočkalo ve 14. století, zásluhou Anny Lucemburské, dcery Karla IV. Tato žena stala manželkou anglického krále Richarda II a velice napomohla rozšíření dámských sedel v tehdejší Anglii. Její zásluhou získalo sedlo první roh.


Další ženou, která se zasloužila o vývoj dámského sedla, byla Kateřina Medičejská, manželka francouzského krále Jindřicha II. Někdy ve druhé polovině 16. Století je sedlu přidán druhý roh, sedlo je opatřeno hákem na opření pravé nohy, takže jezdkyně mohla sedět částečně čelem ve směru jízdy.


Rok 1830 znamenal revoluci v konstrukci dámských sedel. Pařížský učitel jízdy na koni Jules Charles Pellier vyrobil skákací hlavu a přidal pod původní dva rohy ještě třetí. Následně byl vrchní roh odstraněn a jezdkyním se otevřela možnost do té doby nevídaná – možnost skákat přes překážky.

Svůj největší rozkvět a slávu ovšem zažilo dámské sedlo za rakouské císařovny Alžběty bavorské, zvané Sissi (1837 - 1898). Tato výborná a všemi obdivovaná jezdkyně věnovala velké úsilí úpravám a modernizaci dámského sedla. Mnohé z jí zavedených prvků přetrvaly dodnes a jsou stále součástmi moderních dámských sedel. Jako příklad uveďme, že prohloubené posedlí nahradilo rovnější a jezdkyně seděla na pravém stehně obrácená dopředu, což přineslo větší pohodlí a lepší možnosti při ovládání koně. Zhruba od první třetiny 19. století je nedílnou součástí dámských sedel také tzv. balanční řemen, který pomáhá sedlo udržovat na správném místě a zabraňuje jeho sklouznutí.


Velmi důležitou součástí dámského sedla je třmen. I tato zdánlivě jednoduchá součást prošla svým vývojem, aby jeho konstrukce a vzhled vykrystalizovaly do moderního tvaru s bezpečnostním zámkem, který umožňuje rychlé otevření třmenu a vyháknutí nohy v případě pádu. Než se toto vylepšení dostalo do používání, znamenalo každé spadnutí nebezpečí vážného úrazu, neboť noha zůstala často uvězněna ve třmenu a pádící kůň táhnul jezdkyni za sebou.

Stejně jako sedlo, měnila se v průběhu staletí i móda. A to od klasických šatů na denní nošení, přes jezdecké kostýmky, speciálně užívané jen pro jízdu na koni, až po dlouhé jezdecké kalhoty rozličných střihů.

Části, ze kterých moderní dámské sedlo skládá

  • horní roh (fixační)
  • spodní roh (skokový)
  • bočnice
  • posedlí
  • zadní rozsocha
  • třmenový řemen
  • bezpečnostní třmen

 

Dámské sedlo může být konstrukčně provedeno jako levostranné, se kterým se setkáváme častěji nebo pravostranné. Při výběru záleží pouze na dámě, kterému typu dá přednost.

Podívejte se na fotogalerii dalšího vystoupení "Kůň a oheň", jehož součástí je jízda v dámském sedle. Přijďte se podívat na vystoupení "Dáma v sedle" a uvidíte tuto jízdu na živo. Mrkněte také, jak v dámském sedle jezdit.

Sandra Doležalová CV

Sandra Doležalová

S koňmi vystupuji od roku 2001. V současné době působím jako lektorka přirozené komunikace s koňmi a výcviku koní pro show. Dále mám angažmá jako kaskadérka a šermířka v profesionálních kaskadérských a divadelních společnostech. S koňmi vystupujeme na show u nás i v zahraničí. Přečíst celé CV.

FaceBookTwitterYouTube